Zprávičky

Jarní Roudnice 2014

Na sraz sekce zababovské sekce N jsem poprvé dorazil se stanicí Úvaly. Roční martirium je dnešním dnem završeno.

Den první

Ve středu večer jsem dorazil do Roudnice. S vírou, že to bude fungovat. Velmi opatrně jsem moduly odnesl do tělocvičny a sešrouboval.

Propojil kabely a zapojil ke zdrojů. Zatím vše funguje.

První návštěvníci se podivovali nad moji patinou kolejí. Žádná patina, prostě to zoxidovalo. Pravděpodobně z důvodu přilepením lepidlem Patex waterproof a přikrytý deskou a těžkým závažím. Takto zatíženo bylo 24 hodin.

Začínám čistit …

Den druhý (čtvrtek)

Přijeli další členové a dovezli moduly. Do oběda stál celý layout a začalo oživování. Bohužel trvající až do večerních hodin. Nejprve začalo oživování. Jelikož jsem se svou staničku připojoval poprvé, řešil jsem standardní nedostatky začátečníků. Jedná se o prodlužovací kabely pro překlenutí úseků a jejich správné zapojení. Udělal jsem pár kabelových redukcí na X1 – krátké i dlouhé. Hlavně je příště nezapomínat doma. 🙂

Přehled problémů uvádím chronologicky:

1. špatně připojené kabely X1 na jednokolejném modulu – zjištěno brzy a opraveno

2. odešlý booster od SPAXe – nakonec dobrý a snad poběží dále

3. prohozený kabel X1 na dvojkolejce – identifikováno na dvou místech a opraveno

4. zkraty na rozhraních boosterů – lze identifikovat přejezdem lokomotiv a jejich hvízdnutím. Bohužel, které ne vždy zaslechnu, takže se mi osvědčila pomalu jedoucí lokomotiva a její velmi nepatrné zajiskření koleček náprav při přejezdu dané hranice boosterů. Proč ale trápit lokomotivy a jejich dekodéry. Našel jsem detektor polarity boosterů na http://fremodcc.sourceforge.net/diy/PolEi/index.en.html. Vyzkouším jej a dám vědět, jak to funguje.

Polaritu jsme bohužel museli otáčet vícekrát, jak se postupně oživovalo od Podolí. Určitě přínosem může být výstup z boosterů udělat tak, aby byl snadno přepojitelný bez demontáže konektorů (jako třeba u Lenze). Na místě jsem si udělal výstup přes Hirschmanny i když to nebylo u mé stanice třeba. Třeba se to bude příště hodit. 🙂

5. Problémy s boosterem v Horní Blatné. Zeptám se, co s tím bylo.

6. Upadlý drát u dekodéru u Podolí. 2 hodiny hledání a šťastné nalezení chyby. Řádně oslaveno.

7. V LZV 100 odešel booster. Nezjištěno proč. Nahrazen LV102. Tak snad to zbylé dny bude fungovat.

8. Průběžné restartování Loconet centrály pro řízení lokomotiv a výměna FREDů. S tím nevím, co dělat. Snad jen starší FREDy nahradit novými (mající lepší spolehlivost – ale to se teprve ukáže)

Všechno zlé je pro něco dobré, takže pokud se donutím udělat ten tester polarity boosterů, tak to bude přínosem pro budoucí oživování. :-))))

Den třetí pátek

Konečně jezdí. Ještě že nás svou účastí zachránili kluci z modelářského kroužku. Když samostatně tak pozorně jezdí a lze se jim i lépe věnovat. Když jsou v houfu připomínají nejprve surikata – neustále stojí na špičkách a koukají co by mohli odjezdit i když sešiťáky na osobáky už nejsou. A pokud nic nenajdou stávají se z nich hyeny, kteří (nikoliv úmyslně) zaútočí na moduly. :-))

Ale překvapili mě, myslel jsem, že budou mít zájem jen o ježdění, ale velmi rychle se naučili Train controller – nastavování cest i jen výhybek, takže jsem si mohl alespoň posunovat ve stanici. A když odkoukali roli výpravčího, zvedali telefony a křížkovali správně odjezdy a příjezdy vlaků. Nevím jak jezdili, ale Matěj a Viktor pomáhali.

Odpoledne přijel Milan s dcerou při cestě na chalupu. Vypadal nadšeně, když odjížděl.

Den čtvrtý sobota

Lidí přišlo hodně. Stavil se i Milan. Odjížděl odpoledne plný nadšení, že jde pracovat na domácím kolejišti.

Večer se stavila i naše rodina. Holky si zajezdily a až na jednou návěstidlo, kdy byla netrpělivá, tak v pohodě. Chce to mít doma FREDa a zkoušet.

den pátý – neděle

Prší a prší. Dle předpovědi bude pršet celý den. Snad přestane alespoň v době nakládky, aby moduly moc neutrpěly.

Co vše musí opravit:

– konektory mezi rozhraními – používat konektory PIN16 XYNIA není vhodné pro ty proudy, co tam tečou. Hlavně tenké ploché kabely jsou vhodné maximálně na povely a ne pro napájení úseků. Letos se nic nestalo, ale příště může.

– opravit do vrtule zkroucenou trať mezi v8 a v9a

– opravit přítlak struny na v17.

A ještě mám pár postřehů:

– Když už čistit gumou na skryťáku, tak si vzít sebou vysavač. Nebo pořídit TOMIX.

– až dočistím zoxidované koleje, tak dále na čištění budu používat jen IZOPROPYLALKOHOL

Fotogalerie

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *