Mini-Blansko 2013

Datum aktualizace: 17.IX.2013

Minireportáž z „ladicího“ minisetkání Blansko 2013

O víkendu 13.-15.9. proběhlo malé provozně – technicko – stavební setkání N-scale v Blansku.

Základním cílem tohoto setkání bylo vyzkoušení stanice Podolí po její revitalizaci. A nejen vyzkoušení Podolí, ale i několika dalších modulů, ať už nových nebo také po úpravách.

Sestaveno bylo jen malé moduliště bez grafikonu. Trať začínala v zastávce Hrádek, pokračovala přes Kocourkov, Podolí a Filípkov do ZZN Řepy. Z Podolí odbočovala krátká trať do Kristiánova.

Ale popořadě.

Michal doplnil na ovládání vlečky Železárny Hrádek centrální klíč na zamykání výhybek.

Michal při demontáži ovládacího pultíku

Jeho dalším počinem jsou dva nové obloukové moduly. Jeden s malým zářezem a druhý s opuštěnou továrnou, která je vynikajícím doplňkem k jakékoliv stanici, respektive k zastavěným modulům.

Michalova továrna. Že by také po výbuchu v pátek třináctého?

Radek doplnil centrální klíč na Kocourkov, v němž lze navíc uzamknout posunující vlak a ostatní vlaky mohou jezdit okolo.

Další Radkovou novinkou je obloukový modul se stavbou ropovodu, jako vždy originální nápad precizně zpracovaný do nejmenších detailů.

Přes stavbu ropovodu projíždí „fotonovou“ rychlostí jeden z posledních vlaků s ropou z Ruska

Radek čerpá novou inspiraci v časopise. Nebo ve Filípkově?

„Duos Pospíšilos“ zapracovalo na rekonstrukci Podolí. Ta byla provedena skutečně od podlahy. Vše co bylo na desce modulu směrem dolů, šlo pryč a bylo nahrazeno novými komponenty, stavebnicovým výměnným systémem.

Zkušený výpravčí Aleš předvádí obsluhu Podolí začínajícímu výpravčímu Frantovi

Největší bombou je ovšem ovládání. Toto ovládání vyvíjí nejen kluci Pospíšilovi, ale také Honza. Proto i na Filípkovu bude shodný systém. Bude to systém ovládání modelující reléovku. Nejen práce na Podolí, ale i na tomto systému je však běh na dlouhou cestu jak pro kluky Pospíšilovy, tak i pro Honzu. Máme se ale na co těšit!!!

„Zatraceně, jak já jen udělám to znázornění kliček od výhybek?!?“

Také Richard přivezl na vyzkoušení modul ZZN Řepy po rekonstrukci. Za pomocí podpůrného teamu: šroubovák – pilka – bruska – vrtačka se pustil přímo na místě do korekcí oblouků. To se mu podařilo a po drobných domácích úpravách ho čeká dotažení krajiny do finiše.

Tým šroubovák – pilka – bruska – vrtačka v mikrochirurgické akci

Došlo i na několik vozidel. Zde však se smíšenými výsledky. Dvě se účastníkům povedlo na 100% zprovoznit, H0-páru napůl také, avšak nová Danova Vindobona bohužel odolala. Ale není všem dnům konec, Vindobona na FREMO vyjede!

Tým Vláďa – Michal – Richard zapracoval na nákladce.

„To je dilema, jak mám asi znázornit jako náklad popel?!?“

Dokonce i na kulturu a sport došlo. Několik členů se vydalo do blízkého okolí na rozhlednu Podvrší, někdo si šel zaplavat nebo se naložit do vířivky a někdo si dal i masáže.

Celkově zhodnoceno – nebyl to vůbec promarněný víkend! Udělala se spousta práce, užila se spousta legrace. Ze setkání vyplynula jedna myšlenka, kterou ještě do budoucna dále rozvineme. Díky tomu, že nebyl sestaven grafikon, byla na modulišti použita vozidla rozličných trakcí, epoch a železničních správ. Ale hlavně se do ježdění zapojilo několik dětí účastníků, kteří je cíleně a logicky vedou k normálnímu disciplinovanému ježdění. Dnes už se prostory v Blansku mohou zdát leckomu těsné pro N-scale. Když se na to ovšem podíváme z druhé strany, nabízí se zde prostor k vytvoření přiměřeného moduliště s přiměřeným grafikonem a prostorem pro volné jízdy i s účastí dorostu. Zatím jsme si to vždy jen slibovali, ale pak se jen jezdí takzvaně „na krev“. Proč to tedy nezkusit?

„Táto, přestav mi už konečně ty výhybky!!”

„Proč ten kluk nejede?“ „Co ta holka na mě kouká, nemůžu se soustředit na jízdu!!!“

Díky všem účastníkům za pohodové a plodné setkání a samozřejmě i Bobovi za skvělý servis, jako vždy.

Na závěr:
Pátek třináctého aneb krize, kam se podíváš!

Stala se onoho 13. září kuriózní věc. Výzkumníci zkušebního okruhu, jsou jak známo zapáleni jen pro svůj výzkum, a tak se stalo, že zapomněli zaplatit ČEZu za elektřinu. Zkušební okruh byl tedy odpojen od elektřiny. Bádat se přestalo, všichni prohlíželi všelijaké pojistky a teprve až za dva dny se našla nezaplacená faktura. Jenže to už byla na cestě souprava TGV Duplex na zkušební jízdy. ČD a.s. totiž projevily zájem o tyto jednotky po jejich vyřazení. Tajné však bylo, že zkouškou neměly být jízdy na okruhu, ale už samotná jízda po mizerných tratích SŽDC. Aby to nebylo tak nápadné, musela být odstavena na nějakou dobu v žst Filípkov. (Na okruh už samozřejmě nikdy nedojela!)

Odstavená souprava TGV Duplex ve Filípkově

Nejen na okruhu měli smůlu. Smolný den to byl i pro samotné ČD a.s., když jim byla ministerstvem zrušena dotace na novou soupravu Railjet. Ta pro změnu zůstala odstavena na kolejích žst Podolí.

Zadržený Railjet v Podolí. Vpravo budova srovnaná se zemí (již odklizená).

SŽDC se ovšem také dočkalo svého smolného dne. Jen o den dříve. V žst Podolí v dopravní budově ve sklepě vybuchl plynový kotel a srovnal starý barák se zemí. Naštěstí se tak stalo v noci, kdy žádný vlak nejel, nebyli tam cestující, obyvatelé byli na dovolené (jak jinak než vlakem u moře) a výpravčí s pokladní se napájeli v nedaleké vinárně (což byl ovšem také pěkný průšvih, byť jim alkohol ve službě v tomto případě zachránil život!!!)


Autor reportáže: František Krása
Redakční zpracování v Typo 3 a jazyková korektura: Dan Buchtela
Fotografie: František Krása