Zákupy

provozní setkání sekce TT-ČSD

29.3.2006 – 2.4.2006

Po dlouhé době opět balím své Zababovské vybavení, nakládám všechno do auta a odjíždím směrem do Zákup, abych strávil čtyři příjemné dny v kruhu svých kamarádů – zababovských modelářů – modulářů. Na minulé setkání jsem se bohužel nedostal a tak jsem plný očekávání, co nového toto setkání přinese.

A novinky na setkání byly a moje očekávání nezklamaly, právě naopak. Do naší sestavy byly opět zařazeny některé nové moduly a na mnohých starších byl vidět pěkný kus práce. Hlavní novinkou pro mne ale byl nákladní provoz.

Manipulační vlak při manipulaci v Novém Oldřichově
Manipulační vlak při manipulaci v Novém Oldřichově

Naše nákladní vozy již nejsou anonymní, ale každý je identifikován vlastní jedinečnou vozovou kartou. Kromě vozové karty má každý vůz také svůj nákladový list, takže v každém okamžiku víme kam jede a co veze. To dává našemu modelu nákladního provozu nový rozměr a významně ho přibližuje skutečné předloze. Velkou zásluhu na vybudování tohoto systému v naší sekci má Jirka Poucha. Neobjevili jsme sice “Ameriku”, jen jsme upravili systém používaný ve FREMO i v ostatních zababovských sekcích tak, aby nám co nejvíc vyhovoval.

Nákladní vozy v Šumperku i s vozovými kartami
Nákladní vozy v Šumperku i s vozovými kartami

Pojďme si na jednom příkladu ukázat jak to vlastně celé funguje a co to s sebou přináší. Pro ilustraci použijeme jeden vůz Sas (jen tak mimochodem na našem layoutu jich bylo v provozu minimálně třicet).

Naložený vůz Sas ve stanici Bělá pod Bezdězem
Naložený vůz Sas ve stanici Bělá pod Bezdězem

Je brzy ráno modelového času prvního modelového dne. Vůz stojí ve skryté stanici Šumperk zařazen spolu s dalšími čtrnácti vozy stejné řady zařazen do soupravy, která se zanedlouho vydá na trať jako Pn6000. Z nákladových listů těchto vozů můžeme vyčíst, že vozy jsou prázdné a ze stanice Šumperk mají doputovat do stanice Bělá. A to už nám výpravčí dává „odjezd“ a my vyrážíme na trať. Míjíme světelné vjezdové návěstidlo stanice Šumperk a také o kus dál jeho předvěst. Obě stojí na nových návěstních modulech, kterými je stanice Šumperk vybavena.

zakupy_032006_gvdm

Zakupy_032006_GVD.png

Za nimi se dostáváme k pile Vyskočil – novému přírůstku Zababovských dřevařských závodů. Pila je zatím ve výstavbě, ale do nákladního provozu je již pravidelně zařazována. A tak je sem dováženo množství vozů s nezpracovanou kulatinou a je odsud odváženo stejné množství řeziva. Pilu obsluhují vlečkové vlaky ze stanice Šumperk, vedené staniční zálohou.

Autor sestavuje na začátku setkání moduly pily
Autor sestavuje na začátku setkání moduly pily

Pilu míjíme a zastavujeme až u virtuálního vjezdového návěstidla stanice Svor. Do stanice vjíždíme na ruční přivolávací návěst. Po malé zastávce ve Svoru pokračujeme dále do stanice Bělá. I zde se situace opakuje a my pokračujeme ke skryté stanici Výpravčice.

Ta je skutečně skryta za tunelem, před kterým stojí její mechanické vjezdové návěstidlo, samozřejmě včetně předvěsti. Ve Výpravčicích cesta vlaku Pn6000 končí. Souprava je rozebrána a všech patnáct vozů Sas je zařazeno do manipulačního vlaku Mn8003, který je odveze zpět do stanice Bělá. To se může zdát nelogické, ale i na skutečné železnici je doprava organizována tak, že na dlouhé vzdálenosti mezi vlakotvornými stanicemi jezdí ucelené soupravy nákladních vozů a ty jsou do cíle svého určení nakonec dopraveny manipulačními vlaky.

Manipulační vlak Mn8003 tedy naši soupravu dovezl zpět do stanice Bělá, kde se patnáctivozová souprava dělí a vlečkový vlak vedený opět staniční zálohou dopravuje vozy po trojicích do nedalekého lomu Pecka k nakládce. Zde se vozy naloží štěrkem, který perfektně připravil Petr Novotný. To ale není všechno. Nejdůležitější věcí je, že se vymění nákladový list. V novém listu vidíme, že vůz již není prázdný (to je důležité zejména u krytých a cisternových vozů), a také jeho nový cíl, kterým je opět skrytá stanice Šumperk. Jak vidíte, pro začátek jsme zvolili jednoduché oběhy vozů. Až nám práce s nákladovými listy přejde do krve, tak můžeme modelovat i složitější logistické situace.

Vůz s jedním z Petrových nákladů
Vůz s jedním z Petrových nákladů

Trojice Sasek naložená štěrkem je tedy vlečkovým vlakem odvezena zpět do stanice Bělá. Tam je přiřazena k soupravě ostatních plných vozů čekajících na příjezd manipulačního vlaku, který je odveze do Výpravčic. Z Výpravčic je souprava odvezena průběžným vlakem odvezena přes Bělou a Svor do Šumperka, kde je náklad vyložen a vozy připraveny na další oběh.

Vlečka pivovaru "Zababovský ležák" s projíždějícím Mn vlakem - vlečka byla obsluhována vlečkovým vlakem ze Svoru
Vlečka pivovaru “Zababovský ležák” s projíždějícím Mn vlakem – vlečka byla obsluhována vlečkovým vlakem ze Svoru

Stejně je připravena obsluha všech nákladišť ve všech stanicích a vlečkách, které máme na layoutu k dispozici (máme jich víc než deset). Za sebe musím říci, že se tím stala (pro mě již tak zajímavá) nákladní doprava ještě zajímavější. I když se musíme ještě hodně učit a trénovat, abychom nezapomínali správně přiřazovat karty k jednotlivým vozům, manipulovat s nákladovými listy, řadit správně vozy do souprav, atd.

Manipulační vlak na lokálce mezi Tomašovem a Hukovicemi
Manipulační vlak na lokálce mezi Tomašovem a Hukovicemi

Jak se nám to bude dařit si budete moci přečíst v některé z našich dalších reportáží.

Přijeďte se na nás podívat na 7. TT víkend ve Všestarech

p3310240