Zprávičky

Stavebnice rovného modulu

 

Dostala se mi do ruky stavebnice rovného modulu – 80 cm. Rozbal jsem si balíček a rozložil si jednotlivé části na stůl. Tak jak je stavebnice připravena, je radost jí skládat.

Stavba modulu

Co potřebujete k montáži:

  • disperzní lepidlo – Waterproof
  • akušroubovák
  • smirkový papír na začištění hran
  • vruty 3 x 30 mm (nebo 3 x 25 mm)
  • žiletková pilka
  • mikropájka
  • dvousložkové lepidlo

Nejprve začistíme hrany jednotlivých desek. Následně si je postavíte na sucho na stole a rozmyslíte si postup, jak budete lepit.

Modul na sucho

Můžete jako já používat „držiče pravých úhlů“. Ale pokud to děláte na rovném stole, můžete pracovat i bez nich a jen si občas zkontrolovat, jestli vám to nikde neujíždí pomocí vodováhy.
Potřete trochu lepidlem a vše zajistíte dvojicí vrutů – díry jsou již předvrtány.

image003 image004 image006 image008

Vše do sebe pěkně zapadá a práce jde příjemně od ruky. Osobně jsem zvolil postup:
1. složení obvodu rámu
2. středová výztuha
3. krajní výztuhy
4. a nakonec uzký pás, kam se připevňují koleje

image011 image012

Následně jsem ještě připevnil držáky nohou a modul natřel zevnitř černou barvou. Pro pokládku kolejí si tužkou naznačím osu modulu.

Přípravu kolejového podloží už popíšu na paralelně tvořeném modulu, který bude mít jen jednu traťovou kolej. Nejprve jsem si vyříznul 3 cm pás korku o tlouštce 4mm. A dále druhý pás o šířce 18mm a tlouštce 2mm.
Oba pásy se potřou slabou vrstvou disperzního lepidla a přilepí. A nechají se schnout. Vše přes desky/prkna zatížíme závažím. Pokud dáte lepidla moc, tak vám vzlíná do korku. Korek se následně přilepí ke krycímu prknu a při sundavání si jej odtrhnete a začínáte znovu.

Posledním krokem je přilepení flexi koleje. Kolej si položíte na předpokládáné místo. Kolej nechte nepatrně přečuhovat 0,5-1mm. Kolej seřízněte žiletkovou pilkou.
Kolej obrátíte a spodní hranu pražců obrousíte smirkovým papírem. Zdrsnění umožní lepší přichycení pražce lepidlem ke korku. Proříznete si pražce a připevníte vodiče – červený a černý. Raději toto opakujeme ještě jednou o kousek dál. Je to jen pro jistotu, kdyby se vodič utrhl, tak máte ještě záložní.
Používám žilové vodiče o průměru 0,75 mm2 (zakoupeno v TME).

image014 image016

Vodiče ke koleji vám nebudou držet pokud nepoužijete speciální chemii. Já použil F1. Potřete místo kapalinou a mikropájkou připájíte trochu cínu. Vodič si taktéž po cínuji a dole ohnu asi 2mm do pravého úhlu.

Následně připájím ke koleji. Po připájení se nebojte za kabel pořádně zatahat, jestli to fakt drží. Pokud ne nebo se vám cín nelíbí je jinak šedivý (studeňák), pájejte raději znova. Hlavně opatrně, ať si žárem nezničíte plastové pražce.

Teplotu na mikropájce mám nastavenu na 360 stupňů.

Po  připájení vodičů jdeme do finále. Vyvrtám otvor na vodiče (3mm) a protáhnu si je skrze. Korkové lože nepatrně natřu disperzním lepidlem. Kolej na hraně modulu lepím Epoxidem a ještě připevním hřebíčkem PECO (zkrácený asi o 5mm) do předvrtané díry (0,5mm).

image018Kolej nyní špendlíkami pořádně připevníme ke korku a necháme schnout.

Pokud mám vše hotovo, svedu vodiče od kolejí do WAGO spojky nebo čokolády a připevním kabely X1.

Ty mají průměr 2,5 mm2 a jsou zakončeny zdířkou nebo kolíkem Hirschmann.
Vždy mějte na paměti, že pokud hledíte na čelo modulu, tak vlevo (na levé koleji) je kolík. Na pravé koleji je zdířka.

 

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *