Články,  Moduly

Upevnění kolejí na hraně modulu

Dlouhá léta jsem používal pro fixaci kolejí PATEX WATERPROOF disperzní lepidlo v místě, kde byl korek. Na hranách modulů byly koleje upevněny dvojsložkovým lepidlem a dvěma hřebíčky PECO do prvního druhého pražce. Kdo někdy pracoval s hřebíčky PECO, tak ví, že je nutné díru do pražce a překližky předvrtat vrtákem 0,5mm, následně asi o 3 mm zkrátit špičku a pak velmi opatrně přibít kladivem. A pod kolejemi máte nahraně napatlaný expoxid a vše se musí provést velmi rychle, než vám to zaschne.

Je jasné, že celý 90 cm prut se pokládá naráz, takže tento úkon se provádí na dvou místech.

Pokud se vám upevnění nepovede. Tak nastává drobný problém co s tím dále. Nejsnazší bylo uříznout 3-5cm kolejí na kraji modulu, veškeré podloží znova zbrousit od epoxidu, srovnat plochu a znova vystředit. A ještě řešit, jak se takový prut ke stávající prutu na modulu napojí. Těžko tam dáte kovovou PECO spojku pod nalepenou 80 cm kolej.

Ale tomu je konec. Odteď ladíme nové postupy. 🙂 Co k tomu budete potřebovat:

  • Ocelové hřebíčky o délce 12mm a hlavičkou tak 2-3mm,
  • Kleště a kladívko,
  • Pájecí kapalinu neutrální ELCHEMCO (já měl po ruce F1 a taky to s ní šlo),
  • cín (tenký a tlustý 1mm),
  • pájku (já měl mikropájku),
  • zalamovák a pilníček.

Nejprve si přichytíme hřebíčky.

Hřebíček má asi 12 mm.
Hřebíčky necháte asi 1-2mm vyčuhovat z desky.

Hřebíčky dávejte tak, aby větší část hlavičky byla na vnější straně kolejí. Při finální úpravě se lépe odstraňuje přebytek cínu na vnějšku a rozhodně nebrání okolkům. Pozorný čtenář si všimne, že hřebíček vlevo se trochu nepovedl a je rozhodně na vnitřní straně prutu. Máte dvě možnosti – hřebíček vcelku snadno vytáhnout a dát nový o 3 mm posunutý a nebo jej tam nechat. Já zvolil druhou možnost, abych ukázal, jak je možné toto vyřešit. Vy nebuďte líní. 🙂

Následně si připravíme kolej. Mimochodem, jedná se kolej pro měřítko 1:160 přesněji PECO CODE 55. Na kraji koleje se zbavíme černého podloží. Taktéž mezi prvním a druhý pražce odřízneme černé podloží. První pražec si posuneme blíže k hraně. Vyzkoušíme si na nečisto, jak tam nová kolej pasuje. Hřebíčky patří mezi první a druhý pražec. Pokud je třeba, posuneme si pražce a celé si to vystředíme, tak jak se nám to líbí.

Následně vezme pilníček a trochu zdrsníme hřebíky a spodek prutu. Potřeme tyto pájecí kapalinou a naneseme tenkou vrstvu cínu. Já použil velmi tenký vlasenkový cín, takže vrstva byla tenká. Pokud dáte cínu více, nic se neděje. Vezmete pilník a vrstvu cínu ztenčíte. Opět si na nečisto položíte kolej. Pokud je cínu moc, pilujete. Důležité je, aby kolej byla výškově stejně jako ta první.

Trocha cínu na prutu

Před finální připájením si vše vystředíte. Kdo má, může použít měrky pro vystředění. Výhodou je, že máte v rovině a vnější hraně můžete pájet. To už si na hrot dáte trochu 1mm cínu a přiložíte na hranu koleje a hřebíčku. Za chvilku cín podteče pod prut a pevně se spojí s hřebíkem.

Po skončení pájení vypadá dílo jako na následujícím obrázku. Vše velmi pevně drží. Na vnější hraně prutu je patrný cín a když se vám to povede, tak je jen zespoda prutu boky jsou bez cínu. Po stříknutí barvou a zaštěrkování již nebude nic vidět.

Jestli si pamatujete, tak hlavičku hřebíku vlevo nebyla na vnější hraně. I když bylo pájeno zvnějšku, tak cín propojil hřebík a prut. Tady musíte opatrně s množstvím cínu, jinak si uděláte bakuli a budete brousit, škrábat a odsávat.

Nemusíte mít obavu, že se kolej vytrhne. A i kdyby, tak ji znova můžete bez problémů připájet. Na další fotografii vidíte, jak hrubě kolej ohnu a stále v místě přichycení dobře drží. Čára na dřevě ukazuje původní tvar koleje.

Už slyším názory, že dělat si to na nečisto do smrkového prkna je hračka, ale na modulu, že je to jiné. Přikládám foto z poslední stavby, kdy veškeré koleje jsou již připevněny na hřebíčky. Koleje nekončí kolmo na hraně modulu, ale jsou pod úhlem. Výhybky jsou zasahují na hranu modulu. Pokud se chytáte již na postavený model, je nutné si vložit mezi moduly na čepy distanční podložky a až pak koleje připájet. Pokud je třeba, tak si spoj nahřejete o desetinku mm posunete, aby to bylo pod správným úhlem. V tomto případě mi prostřední kolej jako jediná neseděla výškově. Nebyl problém v místě pod hřebíky nahřát a dát ji kousek výše. Pak už bylo vše v pořádku. Před štěrkováním se koleje začistí od cínu a stříknou krycí barvou. Ale to už asi bude jiný článek.

2 komentáře

    • admin

      Díky za tip. Už jsem o tom slyšel. Můžeš mi poslat tip, jaké šroubky používáš (průměr, délka)? Jde o to, aby pod prutem CODE55 to nevypadalo moc velké. Důležité je také faktor pájení. Rád reportáž rozšířím o další způsob a nechám pak na čtenáři, co použije.

Napsat komentář: admin Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *